Dag over de Icefields Parkway - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Wijnand en Mieke Schee - WaarBenJij.nu Dag over de Icefields Parkway - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Wijnand en Mieke Schee - WaarBenJij.nu

Dag over de Icefields Parkway

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Wijnand en Mieke

28 Mei 2015 | Canada, Lake Louise

De Icefields Parkway loopt van Jasper naar Lake Louise, dus we hebben hem helemaal gereden. We zijn nu in een leuk hotel in Lake Louise aan het bijkomen van alle indrukken. Volgens onze reisgids van de ANWB zou dit een van de mooiste wegen ter wereld zijn! Nou, dat beloofde wat! Om half 10 reden we Jasper uit en meteen hadden we al door dat dit een hele mooie weg was! We reden weer door een heel ruim dal met aan beide kanten besneeuwde bergen. Aangezien ik achter het stuur zat kon Wijnand mooie plaatjes schieten vanuit de auto. Prachtige uitzichten met af en toe uitkijkpunten! Na ong. 80 km rijden merkten we dat we steeds hoger reden, we reden bijna zelf tussen de sneeuwresten. Na 100 km kwamen we bij de beroemde Athabasca Glacier. Deze gletsjer was mooi vanaf de weg te bewonderen! In 150 jaar tijd heeft de gletsjer zich al een heel eind teruggetrokken. Vroeger liep deze over de weg! Het ijs smelt dus flink. Toen we verder reden kwamen we al snel bij een adembenemend uitzichtpunt wat een heel diep dal in keek! Eenmaal weer in de auto liep er opeens een klimgeit over de weg! Een eindje verderop bleek ook nog een canyon vlakbij de weg te liggen, de Mistaya Canyon. Via een stijl rotsig pad naar beneden gelopen, kwamen we bij een adembenemend mooi iets. Moeilijk uit te leggen.Ik plaats er wel een paar foto's van. Toen weer boven waren zijn we verder gereden. Even later stopte al het verkeer wat voor ons reed en wat ons tegemoet kwam. Inmiddels weten we al wat dat betekent: een beer! Bruin de beer stond lekker gras te eten en trok zich van niemand wat aan. Wij trekken inmiddels ook onze schouders al op! Haha. De bergen om ons heen werden steeds witter, wij reden inmiddels ook weer langs sneeuwranden op de weg. Ik heb zo'n besneeuwde rots eens zitten te bestuderen. Je ziet soms uitgesleten stukken op zo'n berg waar sneeuw en puin in valt en wat dan ooit naar beneden komt en daar de rivier weer uitschuurt (erosie). Ik heb vandaag een aantal keren aan mijn vroegere aardrijkskundeleraar Wim Bouritius gedacht. Hij heeft mij hier vroeger veel over verteld! Ben de helft jammergenoeg vergeten, maar was altijd heel interessant! We merkten dat we moe werden van zoveel indrukken! Nog even bij Bow Lake gestopt, daar dreven nog allerlei ijsschotsen in. Dit was zeker de mooiste weg die wij ooit in ons leven gereden hebben! Een must see voor iedereen die de Rocky Mountains bezoekt! We gaan een etenstent opzoeken en dan even bij het Lake van Lake Louise kijken. Morgen een dagje meren bekijken hier in de buurt! X, Mieke

• 29 Mei 2015 - 08:34

Lysanne:

Leuk om al jullie belevenissen mee te krijgen!

• 29 Mei 2015 - 20:38

Marjan:

Hallo, tjonge wat doen jullie en zien jullie veel! Zo te lezen halen jullie wel alles eruit wat erin zit. Alexander en maxima al gespot?. Hier is het maar koud en winderig, de zomer lijkt nog ver weg, groetjes marjan xx