Topdag - Reisverslag uit Banff, Canada van Wijnand en Mieke Schee - WaarBenJij.nu Topdag - Reisverslag uit Banff, Canada van Wijnand en Mieke Schee - WaarBenJij.nu

Topdag

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Wijnand en Mieke

31 Mei 2015 | Canada, Banff

Om 8 uur werd ik wakker van mijn mobiel. Deze zoemde een paar keer, een teken dat er WhatsApp'jes binnen kwamen. Dochterlief in NL wilde graag facetimen. Ze had haar opa, oma, nichtje en oom op visite, dus die konden dan meteen ook ff meeluisteren en meekijken. Wij snel in de kleren, en ja hoor: even later zaten we in ons eigen huis in Zuidlaren te kletsen met het thuisfront! Alles was daar oké, dus het waren wat koeien en kalven waar het gesprek over ging. Daarna gedoucht, opnieuw in de kleren en naar buiten: ontbijten voor 10 dollar bij de buurman, aangezien ze hier geen ontbijtservice hebben! Was een ontbijtbuffet. Geen kaas, geen vleeswaren, geen gebakken eieren en spek. Wel toast, altijd en overal toast! En jawel peanutbutter! Dus al mijn geroosterde boterhammen maar belegd met pindakaas! En een koud gekookt ei was er ook! Maar het mocht de pret niet drukken, het was schitterend weer! 23 graden en volop zon! We besloten naar de Johnston Canyon te rijden, hier zo'n 25 km vandaan. Daar hoorde ik gisteren andere Nederlanders over praten en het stond ook in mijn reisgids vermeld dat dit de moeite waard kon zijn.... Onderweg stond er opeens een een of andere hele grote eland langs de kant van de weg. Er stonden drommen mensen foto's te schieten. Iedereen stopte langs de kant van de weg. Het beest verblikte of verbloosde niet, had het te druk met gras eten. Bij de Canyon aangekomen stonden er al rijen auto's langs de kant van de weg, een teken dat de parkeerplaatsen al vol waren. En dat om 11 uur 's morgens. Het is natuurlijk zondag en dan gaan de Canadezen zelf ook op stap was onze logische gedachte... Het wandelpad naar de Canyon ging al snel omhoog, het was een half uur lopen. Het was bijna file lopen. Maar wat ontzettend mooi daar! We liepen langs een naar beneden denderende rivier. Ondertussen liep je over bruggetjes en liep je door een smalle bergspleet. Uiteindelijk kwam je uit bij de waterval met een grot. Daarna teruggelopen. Was wel een van de hoogtepunten van onze vakantie! Op de terugweg zijn we naar Lake Minnewanka gereden, vlakbij Banff. Een groot meer. Hier komen de mensen heen om te chillen viel ons op. Lekker picknicken, beetje op de rotsen hangen... Of met een bootje het meer op. Je waande je net in Griekenland daar!
Zelf ook heerlijk op een rots in de zon gezeten met een heerlijk briesje! Leven is goed! Daarna even terug naar het hotel. Vanavond bij een Italiaans restaurant een pasta gegeten en vast het ontbijt voor morgenochtend gehaald: een lekker belegd brooodje kaas en een croissantje. Dan eten we even op de hotelkamer want Wijnand wil al vroeg op stap. Hij gaat mountainbiken. Ik ga dan even de laatste dingen 'shoppen'. Het is hier in Banff erg gezellig en toeristisch. Het einde van de vakantie nadert. Dinsdagmorgen gaan we naar Calgary, is maar dik een uur rijden, dan zijn we ook direct de bergen uit. We logeren dan nog bij mijn zeer gastvrije achternicht Debbie den Hoed voordat we de lucht in gaan. X, Mieke

• 02 Juni 2015 - 14:03

Marjan:

Hoi mieke en wijnand, veel plezier de laatste uurtjes en alvast een goede veilige terugtocht gewenst, liefs bert en marjan